Wat is een gezond gewicht? (en hoe krijg je het?)

Je gewicht is ontzettend belangrijk, en niet alleen voor je spiegelbeeld. Je gewicht bepaalt namelijk ook voor een groot deel of je wel gezond bent. Ben je te zwaar? Dan loop je een groter risico op allerlei nare aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk, rugklachten en ziekenhuisopname door corona. Ook ondergewicht is niet goed voor je gezondheid. Je lichaam heeft dan een tekort aan allerlei voedingsstoffen. Hierdoor voel je jezelf moe en futloos, heb je een lagere weerstand en ben je ook weer vatbaarder voor nare aandoeningen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Speciaal voor jou leggen we hieronder uit hoe je er direct achter komt of je een gezond gewicht hebt. En blijkt nu dat je te zwaar of te licht bent? Treur dan niet, want we leggen ook direct uit hoe je direct kunt beginnen met het krijgen van een gezond gewicht! 

Gewicht en BMI

Je Body Mass Index (BMI) geeft over het algemeen een goed beeld van hoe gezond of ongezond je gewicht is. Je BMI zegt iets over de verhouding tussen je gewicht en je lengte. Met een rekenmachine kun je het eenvoudig zelf berekenen door je gewicht (in kg) te delen door je lengte (in meter) in het kwadraat. Ofwel: BMI = gewicht/lengte².

Weeg je bijvoorbeeld 70 kg en ben je 1,83 lang? Dan is je BMI: 70/1,83² = 20,9.

Geen fan van rekenen of heb je geen rekenmachine bij de hand? Dan kun je ook hier je BMI gratis laten bereken. 

Wat is een gezond BMI?

Een gezond BMI ligt tussen de 18,5 en 25. Het maakt daarbij niet uit hoe oud je bent of dat je man of vrouw bent. Is je BMI lager dan 18,5? Dan ben je te licht en is er sprake van ondergewicht. Is je BMI hoger dan 25? Dan ben je te zwaar. En is het zelfs hoger dan 30? Dan ben je veel te zwaar en spreken we van obesitas. Dat is heel ongezond!

Jouw BMI is lager dan 18,5

Jouw BMI is tussen 18,5 en 25

Jouw BMI is tussen 25 en 30

Jouw BMI is hoger dan 30

Een gezond gewicht is meer dan een getal

Bedenk wel dat BMI niet altijd alles zegt over je gezondheid. Zo zullen echte patsers met veel spiermassa een verhoogd BMI hebben, terwijl ze toch weinig vet kunnen hebben. Als je net begint met afvallen kan je BMI zelfs omhoog gaan, omdat je spiermassa eerst toeneemt voor je echt vet gaat verbranden. Ook bij zwangere vrouwen, hele kleine of grote mensen, en kinderen (jonger dan 18), is BMI niet zo betrouwbaar. Als je écht wilt weten of je een gezond vetpercentage hebt, kun je daarom het best je lichaamssamenstelling laten meten. Ook kun je kijken naar de omtrek van je middel (dat stuk onder je ribben en boven je bekken). Meet met een meetlint de omtrek tijdens het uitademen en kijk in onderstaande tabel wat dit zegt over je gewicht.

Omtrek middel mannen: Kleiner dan 79 cm

Omtrek middel vrouwen: Kleiner dan 68 cm

Omtrek middel mannen: Tussen 79 en 94 cm

Omtrek middel vrouwen: Tussen 68 en 80 cm

Omtrek middel mannen: Tussen 94 en 102 cm

Omtrek middel vrouwen: Tussen 80 en 88 cm

Omtrek middel mannen: Groter dan 102 cm

Omtrek middel vrouwen: Groter dan 88 cm

Een gezond gewicht krijgen

Is jouw gewicht gezond? Mooi! Als je dan gezond blijft eten en regelmatig jezelf in het zweet werkt met een stevige workout, zal het je niet veel moeite kosten je gezonde gewicht te houden. Ben je echter (veel) te zwaar of juist te licht? Dan is er werk aan de winkel en zul je wat dingetjes anders moeten gaan doen. Zowel bij over- als ondergewicht is het belangrijk dat je gaat sporten en dat je verandert wat je eet. Hoe je dat precies doet? Dat leggen we per situatie uit!

Als je te zwaar bent

Als je overgewicht hebt, of zelfs obesitas, zit er maar één ding op: afvallen! Gelukkig zijn we bij Patser gespecialiseerd in mensen laten afvallen en hebben we een hele winkel vol gezonde producten die jou helpen met gewicht verliezen.

Bedenk dat je vet gaat verbranden wanneer je meer calorieën verbruikt dan dat je er inneemt. Dat wil niet zeggen dat je simpelweg minder moet gaan eten. De meeste calorieën verbrandt je namelijk met je spieren, dus die zul je moeten gebruiken, onderhouden en opbouwen. Daarom is het belangrijk gebalanceerde voeding met voldoende eiwitten te eten en daarnaast zowel cardio- als krachttraining te doen. Wat tips:

  • Kom je soms tijd te kort om gezonde maaltijden te bereiden? Vervang dan maaltijden door all-in-one maaltijdshakes. Deze zitten boordevol eiwitten en bevatten veel vitaminen en mineralen.
  • Ontbijt goed. Hierdoor begin je jouw dag vol energie en heb je minder trek in dikmakende tussendoortjes.
  • Eet zo min mogelijk suiker en vervang simpele koolhydraten door complexe koolhydraten.
  • Vind je het moeilijk de verleiding om te eten te weerstaan en voel je jezelf vaak moe? Dan kan een fatburner
  • Slaap en rust voldoende. Op deze manier krijgen je spieren de tijd om zich te herstellen en maakt je lichaam minder stresshormonen aan. Hierdoor voel je jezelf beter en versnelt je stofwisseling. 

Als je te licht bent

Is je gewicht te laag? Dan wil je natuurlijk juist aankomen. Hiervoor geldt het tegenovergestelde van bij afvallen: zorg dat je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je er verbrandt. Dat wil dan weer niet zeggen dat je moet stoppen met sporten en zoveel mogelijk suiker en vet moet eten. Bedenk dat de beste manier om aan te komen het kweken van spiermassa is. Dat doe je met (kracht- en HIIT-)training en gevarieerde en vooral eiwitrijke voeding. Door die grotere spiermassa zal je bovendien meer honger krijgen, waardoor je meer eet en verder aan kunt komen. Wat tips om je op weg te helpen:

  • Doe rustig aan met cardiotraining. Hiermee verbrandt je namelijk erg veel calorieën, zonder dat je spiermassa toeneemt.
  • Het kan lastig zijn voldoende eiwitten binnen te krijgen met normale voeding. Een whey-eiwitshake na het sporten of een caseïne-shake voor het slapengaan zal je helpen.
  • Vet is je vriend. Het kan geen kwaad wat extra boter of olie te gebruiken bij het bakken en braden of bij het smeren van je brood. Ook vet vlees, vette vis, kaas, margarine, noten en avocado’s zijn heel geschikt om gezond aan te komen.
  • Tussendoortjes helpen je energieniveau op peil te houden. Eet bijvoorbeeld wat kaas of een toastje met zalm of salade.
  • Stop met roken. Iedereen zegt het. Door te stoppen krijg je direct meer eetlust en zal het makkelijker zijn een gezond gewicht te krijgen. 
Volg je Patser.life al op social media? Het lijkt ons leuk om je ook daar te zien!
Deze artikelen vind je vast ook leuk
Aanbevolen producten