Waarom patsers afvallen met noten (en welke)

Waarom patsers afvallen met noten (en welke)

Noten zijn wonderlijke en onmisbare onderdelen van ieder gezond patserdieet. Als je puur kijkt naar de energiewaarde (veel calorieën) van noten, zou je zeggen dat je ze beter kunt laten staan. Niets is echter minder waar: wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het eten van noten en afvallen hand in hand gaan. Hoe zit dat? En welke noten eet je het best? Patser zocht het voor je uit!
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Waarom noten gezond zijn

Sowieso zijn noten ontzettend gezond (tenzij je er overgevoelig voor bent natuurlijk). De droge vruchten zitten bomvol voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Zo is een noot onder meer rijk aan eiwit, onverzadigde vetten, vezels vitamine B1, vitamine E, fosfor, magnesium, koper, en ijzer. Daarom zijn het bijvoorbeeld uitstekende vleesvervangers.

Als je dagelijks een handje (ongeveer 28 gram) noten zonder zout eet, laat je jouw lichaam profiteren van al deze gezonde stoffen. Hierdoor gaat bijvoorbeeld je (LDL-) cholesterol omlaag, loop je minder kans op hart- en vaatziekten, heb je minder last van ontstekingen en het helpt tegen diabetes! 

Waarom je afvalt als je noten eet (en tegelijkertijd spiermassa kweekt)

Ondanks dat noten zoveel gezondheidsvoordelen hebben, laten nog te veel mensen ze in de winkel liggen. Nog steeds wordt vaak gedacht dat noten dikmakers zijn. Zoals gezegd is dit geen hele gekke gedachte, want bijna alle noten bestaan voor ongeveer de helft uit vet. En dat vet is dan wel onverzadigd, maar het zit toch nog vol met calorieën. En hoe meer calorieën je binnenkrijgt, hoe minder snel je afvalt. Toch? 

Dat dit veel te simpel gedacht was, wist men al langer. Uit een studie uit 2004 bleek bijvoorbeeld dat mensen die minstens twee keer per week een portie noten eten juist 31% minder kans op overgewicht hebben dan mensen die bijna nooit noten eten. Verder was er nog nooit overtuigend een verband aangetoond tussen het eten van noten en aankomen.  

Noten en afvallen gaan hand in hand

Waarom je juist afvalt van het eten van deze kleine caloriebommetjes was daardoor lange tijd een raadsel, maar de laatste tijd wordt dit steeds duidelijker. Het blijkt namelijk de je het meeste vet uit noten niet opneemt, waardoor je de calorieën dus letterlijk gewoon weer uitpoept. Ook zijn er belangrijke aanwijzingen dat noten je metabolisme verhogen. Hierdoor gaat je lichaam dus sneller calorieën verbranden, en val je af!

Daarnaast lijken noten qua samenstelling eigenlijk verrassend veel op onze maaltijdshakes. Zo zijn ze zoals gezegd rijk aan eiwitten, vezels en mineralen. En dat is zoals bekend het ideale patserrecept om mee af te vallen. Door het hoge eiwitgehalte creëer je grotere spieren die meer calorieën verbranden. De combinatie met vezels en vetten zorgt ervoor dat je jezelf vol en verzadigd voelt, zodat je niet snel weer wilt eten. Ideaal! 

Welke noten zijn het meest gezond om mee af te vallen?

De voordelen van dagelijks een handje noten eten op je gezondheid en je gewicht gelden in principe voor alle nootsoorten. Alle noten zijn namelijk rijk aan eiwitten, vezels, gezonde vetten, vitamines en mineralen. Nu is het wel zo dat niet alle mineralen en vitamines evenveel in alle nootsoorten zitten. Daarom raden we je aan te mixen. Zo weet je zeker dat je van alle voordelen profiteert. 

Om je op weg te helpen hebben we hieronder de meest gezonde en makkelijk verkrijgbare noten voor je op een rijtje gezet. Het maakt voor je gezondheid en gewicht niet uit of je geroosterde, gebrande of ongebrande noten eet. Zorg wel dat je niet te veel zout binnenkrijgt. Ongezouten noten zijn dus het beste. En verder hoeven we je vast niet uit te leggen dat je noten met laagjes chocola, yoghurtvulling en geur- en kleurstoffen ook beter kunt laten liggen.

Walnoten

Walnoten zijn misschien wel de meest gezonde noten die er bestaan. Ze worden dan ook gezien als de ultieme superfood. Walnoten barsten van de omega-3-vetten, magnesium, vitamine E en kalium en nog veel meer superstofjes. Ze helpen tegen hoge bloeddruk, obstipatie, stress, hart- en vaatziekten en verbeteren ook nog eens de kwaliteit van je sperma. Eet je ze in de avond? Dan slaap je ook nog eens lekkerder, door de melatonine die erin zit. 

Hazelnoten

Hazelnoten zijn bijzonder rijk aan antioxidanten, stoffen die je lichaam beschermen tegen celschade en veroudering. Ze zijn super voor je hart- en bloedvaten en helpen ontstekingen te verminderen. Bovendien helpen ze je bloedsuikerspiegel te stabiliseren, waardoor je minder last hebt van eetbuien

Pinda’s

Ja, we weten het, een pinda is eigenlijk geen noot. Maar het ziet eruit als een noot, het proeft als een noot en het heeft vergelijkbare voedingswaardes als een noot, dus we beschouwen het lekker gewoon als een echte noot. Ze zitten vol met eiwit, ijzer, onverzadigde vetten, vitamine B en vitamine E. Perfect voor patsers dus! 

Let op: pindakaas bestaat ook voor een groot deel uit pinda’s en is dus een gezond alternatief. Houd er wel rekening mee dat je lichaam de vetten (dus inclusief de calorieën) uit fijngemalen pinda’s beter opneemt dan wanneer je hele pinda’s eet. Let ook op toegevoegde suikers en zout! 

Amandelen

Ook amandelen zijn eigenlijk geen noten, maar een zaadje. Toch is het een ware superfood! Amandelen zijn een perfecte bron van onder meer vitamine E en mangaan, stoffen die ervoor zorgen dat je spieren en zenuwen gezond blijven. Ideaal als je een sportieve levensstijl hebt. 

Cashewnoten

Cashewnoten zijn de perfecte noot om mee af te vallen, omdat ze de minste calorieën bevatten. Daarnaast zijn ze rijk aan verschillende B-vitamines en een groot aantal mineralen: uitstekende bouwstoffen voor je actieve lichaam. Eet er dus af en toe een handje van of mix door een lekkere salade of een wokgerecht.

Pistachenoten

Pistachenoten bevatten in vergelijking met andere noten heel veel antioxidanten. Luteïne, beta-caroteen, gamma-tocopherol: het zit er allemaal in en bevordert je hart- en bloedvaten. Ze bevatten bovendien ook relatief weinig calorieën. Het is bovendien wetenschappelijk aangetoond dat het eten van deze noten afvallen bevordert. Mensen die 24 weken dagelijks pistachenoten aten, verloren maar liefst 2 cm van hun taille!

Volg je Patser.life al op social media? Het lijkt ons leuk om je ook daar te zien!
Deze artikelen vind je vast ook leuk
Aanbevolen producten