Vrolijk met vitamine D

Vrolijk met vitamine D

In de zomer zijn we vaak vrolijker dan in de herfst of de winter. Dit komt niet alleen doordat we dan vakantie hebben. “Het zonnetje lacht, de lucht is blauw, vitamine D kom maar gauw!”

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Mensen lachen weer

Heb je gemerkt dat mensen de laatste tijd weer lachen? Niet zonder reden, want… we mogen weer de terrassen op! Ja, ook dat. Daarnaast hebben we het grijze Hollandse regenseizoen eindelijk achter ons gelaten en kunnen we volop van de zon genieten. Zonneschijn betekent vitamine D en vitamine D betekent lachende mensen. Hoe zit dat?

Waarom worden we blij van vitamine D?

Sommige mensen noemen vitamine D een gelukshormoon, maar dat is niet helemaal waar. Echter is het zonnewonder ook niet precies een vitamine. Wat is het dan? Vitamine D is een prohormoon, oftewel een stofje dat de aanmaak van andere hormonen bevordert. Zo speelt de ‘sunshine vitamin’ een rol bij de productie van dopamine en serotonine. Zoals alle Patsers weten zijn dat wél gelukshormonen.

Rustige nachten en zonnige ochtenden

Wat veel mensen niet weten, is dat vitamine D ook effect heeft op de kwaliteit van onze nachtrust. Uit recent onderzoek blijkt dat vitamine D receptoren en enzymen in onze hersenen regelen. Hierdoor wordt ons slaapritme beïnvloedt. Daarnaast beïnvloedt vitamine D ook het slaaphormoon melatonine. Het sommetje is dan snel gemaakt: hoe beter we slapen, hoe vrolijker we wakker worden.

Hoe maakt het lichaam vitamine D aan?

Wanneer de zon onze huid raakt, begint ons lichaam met de aanmaak van vitamine D. In ons brein zitten vitamine D receptoren en die zorgen ervoor dat vitamine D verschillende processen in ons lijf kunnen reguleren. Hoe hoger de zon staat (dus rond het middaguur) en hoe groter oppervlakte van je huid bloot is, hoe meer vitamine D je aanmaakt. Bedenk wel dat zonnen tussen 13.00 en 15.00 het risico op huidkanker vergroot en smeer je altijd in met zonnebrand!

Kun je vitamine D uit voeding halen?

Zeker in de wintermaanden is vitamine D een schaars goedje. Van september tot, pak ‘m beet, maart is het dan ook goed om stil te staan bij je vitamine D gehalte. Vette vis ,zoals zalm en makreel, maar ook eierdooiers, bevatten vitamine D. Echter is het moeilijk om voldoende vitamine D uit voeding te halen en daarom slikken veel mensen vitamine D supplementen gedurende de donkere maanden. Heb jij last van winterdepressie? Probeer onze vegan vitamine D3 supplementen en lees deze blog over vitamine D3.

Toen was geluk nog heel gewoon

Een vitamine D tekort wordt vaak gelinkt aan depressie en depressie komt helaas steeds vaker voor in onze maatschappij. Zo raar is dat niet, als je je bedenkt dat we met z’n allen ook steeds meer binnen zijn gaan zitten. Werken op het land is vervangen door werken op kantoor, achter de computer, of werken in een winkel/restaurant/noem het maar op. Hierdoor komen we steeds minder buiten.

Pak die vitamine D wanneer je kunt

Wil jij vaker vrolijk zijn en je energiek voelen? Ga naar buiten wanneer je kunt! Als je niet te ver van je werk/school woont, pak dan de fiets of de benenwagen. Gebruik de pauze voor een schepje frisse lucht en een vitamine D boost, zodat je daarna weer vol energie aan de slag kunt.

Volg je Patser.life al op social media? Het lijkt ons leuk om je ook daar te zien!
Deze artikelen vind je vast ook leuk
Aanbevolen producten