Multivitaminen: waar is het goed voor en moet je ze wel slikken?

Multivitaminen: waar is het goed voor en moet je ze wel slikken?

Een goede levensstijl wil natuurlijk iedereen. Mocht je mijn eerdere artikelen ook gelezen hebben, dan weet je dat ik altijd hamer op: gezonde en gevarieerde voeding! Maar mocht je toch denken: dit is niet genoeg, ik wil me nog gezonder en fitter voelen, dan bieden multivitaminen zeker uitkomst. Deze kunnen namelijk een goede aanvulling zijn op je voedingspatroon. Wij geven je hier alle informatie over multivitaminen en leggen je uit waar deze goed voor zijn.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Meer dan de helft van de bevolking heeft tekorten

We kennen natuurlijk allemaal de welbekende vitamine C, D en E. Grote kans dat je deze of via een bruistablet of ander supplement bijslikt. Maar uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse bevolking een tekort heeft aan één of meerdere vitaminen of mineralen. Óók als je een gezond en gevarieerd voedingspatroon aanhoudt. Je lichaam heeft namelijk een he-le-boel vitaminen en mineralen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Zo wordt vermoeidheid vaak geassocieerd met een tekort aan vitamine B of ijzer. Mocht je nu extreem vermoeid zijn, dan raden wij aan om niet zomaar allerlei multivitamines te slikken maar een arts te raadplegen. 

Tovermiddel?

Multivitaminen zijn geen tovermiddelen. Het is niet dat als je een multivitamine slikt, je de volgende dag *patsss* fit bent. Maar wel is wetenschappelijk bewezen dat bijslikken van bijvoorbeeld vitamine B, C en D geen kwaad kan. Vitamine C helpt bij je weerstand, versterkt vitamine D je botten en – we noemden het hierboven al – kan vitamine B je helpen als je je vermoeid voelt. 

Redenen waarom multivitaminen kunnen helpen

Oke, multivitaminen zijn dus geen wondermiddelen. Maar waarom kunnen ze je wel helpen?

Voedingsstoffen gaan verloren

Hamerde ik net nog op een gezond voedingspatroon, ga ik het nu hebben over voedingsstoffen. Want door de intensievere landbouw en bodemverwarming bevat vers eten zoals fruit en groenten – helaas – veel minder belangrijke voedingsstoffen dan vroeger. En snijd je je groenten te klein of kook je ze in te ruim water, dan gaan ook mineralen en vitamines verloren. Hier komen multivitaminen als toevoeging om de hoek kijken. 

Risico op een tekort bij bepaalde levensstijlen

Vegetariërs en veganisten: we love you! Maar je hebt wel een grotere kans op tekorten van bepaalde stoffen. Denk hierbij aan vitamine B12. En wist je dat vrouwen vaak een tekort aan zink, selenium, koper, ijzer en vitamine A hebben? Door een multivitamine te slikken die deze stoffen bevat, maak je je voedingsstijl compleet. 

Voorkom het maar gewoon

In multivitaminen is een hoog gehalte van belangrijke stoffen verwerkt die in mindere mate voorkomen in je voeding. Denk aan: essentiële vetzuren of enzymen, mineralen, aminozuren en natuurlijk vitamines. Al deze stoffen ondersteunen je lichaamsfuncties, gaan vermoeidheid tegen en verbeteren je geheugen, concentratie en gemoedstoestand. Houd altijd in gedachten: als je eerst een tekort hebt, dan kun je nog lang last houden van de negatieve gevolgen. Eigenlijk bedoelen we hiermee te zeggen: voorkomen is beter dan genezen. Kies bijvoorbeeld voor de Multi Vitamine van Patser die je dagelijks twee keer kunt innemen. Deze ingrediënten in deze multivitamine dragen onder andere bij aan een goede werking van je immuunsysteem. 

Pas op voor een overdosis

Yes, er hangen veel voordelen aan multivitaminen. Maar we zouden Patser niet zijn als we je ook niet netjes waarschuwen voor wat een “negatief” effect kan zijn. Het is dus mogelijk om te weinig vitaminen binnen te krijgen, máár: teveel is ook niet goed! Pas dus op voor een overdosis, want als je lange tijd veel te veel vitaminen slikt kunnen de klachten weer opnieuw beginnen. En ben je terug bij af. Houd je daarom aan de voorschriften op de verpakking. We willen ook nog even aanstippen dat je lichaam kan reageren als je eerst een tekort hebt gehad en daarna multivitaminen gaat bijslikken. Zo kunnen er wat puistjes op je huid ontstaan. Maar houd je je vitamine inname constant – en slik je dus niet te veel – dan trekt dit vanzelf weer weg. 

Moet je nu wel of geen multivitaminen slikken?

Lastig he…maar op de vraag of je nu wel of geen multivitaminen moet slikken vinden wij dat dit per persoon verschilt. Het kan in elk geval geen kwaad en ze zijn een goede aanvulling op je dagelijks eten. Zolang je maar geen overdosis neemt. Bovendien lopen bepaalde groepen mensen wel een groot risico vitaminetekort. Denk aan ouderen of zwangere vrouwen. Dus voor hen is het een goed idee om sowieso multivitaminen bij te slikken.

Gebruik altijd je gezonde verstand. Heb je wat extra energie nodig, slik dan onze Multi Vitaminen. Maar doe ook zelf onderzoek en maak de keuze die het beste bij jou past. 

Volg je Patser.life al op social media? Het lijkt ons leuk om je ook daar te zien!
Deze artikelen vind je vast ook leuk
Aanbevolen producten