4 tips om snel en gezond te koken als je eigenlijk geen zin hebt

4 tips om snel en gezond te koken als je eigenlijk geen zin hebt

We weten dat veel mensen gezond willen koken, maar er na een dag werken (en sporten) gewoon niet aan toe komen om zelf gezond te koken. Daarom geven we je vier tips waarmee je snel en gezond kunt koken.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Waarom is gezond koken zoveel gedoe?

Gezond koken hoeft helemaal niet zoveel gedoe te zijn! Eten bestellen of kant en klaar maaltijden opwarmen is nu eenmaal gewoon makkelijker dan zelf koken. Maar… uiteten gaan is best prima toch? Vaak liggen er groenten of salade op het bord, hartstikke gezond toch! Ehh… weet wel dat de restaurants er alles aan doen om dat eten zo lekker te maken. Dat betekent: zout, boter, olie, smaakversterkers, noem het maar op.

Zelf koken = gezonder

Hoe graag je ook had willen horen dat een kant en klaar salade (met vette suikerdressing) of een vega-gerecht in het restaurant óók gezond is; het weegt niet op tegen zelf thuis eten voorbereiden. Vers eten. Daarnaast maak je ook minder afval, al helemaal als je kookmaaltijden bestelt. Daar zitten de groenten niet in het plastic. Zelf gezond koken is dus beter voor jou zelf én voor het milieu. Win-win!

Snel en gezond koken

Oké, nu weet je waarom het beter is om zelf je maaltijden klaar te maken. Gelukkig hoef je geen chef te zijn om gezond te koken en hoef je ook geen uren in de keuken te staan. Je kunt binnen een handomdraai een gezonde maaltijd op tafel hebben staan. Team Patser besprak op welke manieren wij ons pushen om gezond te koken – ook als we er geen zin in hebben en eigenlijk met een pizza op de bank willen ploffen.

1. Niets weggooien

Er is ontzettend veel voedselverspilling in Nederland. Supermarkten en restaurants zijn nummer #1 als het om voedselverspilling gaat, maar Nederlandse huishoudens kunnen er ook wat van. Een manier om jezelf te pushen om gezond te koken is door veel verse producten te kopen (groenten, fruit, knollen, etc.) en jezelf te beloven niets weg te gooien. Zelfs wanneer je dan na een lange dag thuiskomt en in je hoofd bedenkt hoe makkelijk het zou zijn om de oven aan te zetten en er een of andere kant en klare lasagne in te gooien, doe je dat niet. In plaats daarvan zie je dat er nog heel veel tomaten zijn en besluit je bruchette met tomaat en oregano te maken.

2. Op z’n Frans

Als je jezelf beloofd hebt om niets weg te gooien, kom je soms voor dillema’s te staan. Zoals drie preien die in de bonus waren of een grote zak wortelen. Kook op z’n Frans! De Fransen zijn dol op soep, als voorgerecht maar ook als nagerecht. Het is heel simpel. Wortelen + prei + aardappeltje + bouillonblokje + pureren = soep. Je kunt het bouillonblokje vervangen door een natuurlijke vorm van zout zoals ansjovis gebruiken. Op deze manier maken de Fransen ook vaak restjes-soep waarbij ze de overblijfselen van de laatste paar maaltijden tot soep omtoveren.

3. In de oven die handel

Een andere truc om snel en gezond te koken, is door volop van de oven gebruik te maken. De oven is er namelijk niet alleen voor ingewikkelde gerechten. Je kunt de meeste groenten, zoals courgette, aubergine, paprika, prei, tomaat, etc. gewoon in stukken of plakjes hakken en met wat kruiden in 20 minuutjes gaar bakken. Snel vis voorbereiden? Wikkel een stuk visfilet met citroen, rozemarijn, peper en zout in aluminiumfolie en leg het pakketje gewoon boven op de groenten in de oven. Sneller en gezonder eten kan bijna niet! Of toch wel…?

4. Salades

Het tijdperk van saaie salades is inmiddels toch echt wel voorbij. Tegenwoordig vind je overal de hipste salades en kun je deze ook thuis voorbereiden. Een krop ijsbergsla tover je binnen no-time om tot een frisse salade met rucola, gerookte zalm, komkommer, bosui, tijm en pijnboompitjes. Om het jezelf extra makkelijk te maken kun je ook best voorgesneden sla kopen; het gaat erom dat je meer gezond gaat koken en eten, niet dat je er tegenop gaat kijken! Bang dat je met salade niet genoeg eiwitten binnenkrijgt? Voeg er kikkererwten of andere peulvruchten aan toe, of neem gewoon een overheerlijke, romige choco proteine mousse als toetje. Ook in drie minuten voorbereid!

Tip: de dressing kun je eenvoudig maken met behulp van een shakebeker. Benieuwd wat je nog meer allemaal met een shakebeker kunt doen? Lees deze blog!

Gezond koken kan ook leuk zijn

Bovenstaande tips helpen je om snel en gezond te koken. Je kunt koken echter ook leuker maken. Wanneer de Patser in kwestie in de keuken staat, luistert ze vaak naar podcasts, TED talk of zet ze een praatshow van een nieuwszender op. Hou jij liever van keihard meezingen met de muziek terwijl je groenten staat te hakken? Dan doe je dat toch! En wanneer je druk bent en snel je nutriënten wilt binnenkrijgen, dan kun je altijd een verrukkelijke maaltijdshake pakken.

Volg je Patser.life al op social media? Het lijkt ons leuk om je ook daar te zien!
Deze artikelen vind je vast ook leuk
Aanbevolen producten