Alles wat je moet weten over ijzer

VitaMine Guide – Reeks 1: Alles wat je moet weten over ijzer

Hoeveel weten we eigenlijk af van de scala aan vitamines en mineralen? Voornamelijk in deze koude en winterige dagen is het belangrijker dan ooit om jezelf op dit gebied bij te spijkeren. Daarom hebben we de VitaMine Guide tot leven gebracht! Elke week zetten we een specifiek vitamine of mineraal in de spotlichten. We trappen het af met niks minder dan dit mineraal ijzer.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Wat is IJzer?

IJzer behoort tot één van de essentiële mineralen die een belangrijke rol speelt in de vorming van het eiwit hemoglobine. Dit laatste is een onderdeel van rode bloedcellen die op hun beurt helpen om zuurstof door ons hele lichaam te vervoeren. 

In welke producten zit ijzer?

In feite zijn er twee typen ijzer: heemijzer en non-heemijzer. Het voornaamste verschil is dat de eerste alleen in dierlijke producten te vinden is, terwijl de laatste in zowel dierlijke als plantaardige producten zit. Heemijzer vind je terug in kip, vlees en eieren. Voedingsmiddelen die non-heemijzer bevatten zijn plantaardige producten. Denk hierbij aan volkorenproducten, noten, fruit en groente. Interessant om te weten is dat heemijzer sneller wordt opgenomen door je lichaam dan non-heemijzer. 

Hierboven valt uit af te leiden dat een zo gevarieerd mogelijk eetpatroon je kan helpen om voldoende ijzer binnen te krijgen. Helaas lukt dat niet altijd. Dit kan komen door bijvoorbeeld drukte en gebrek aan eetlust. Wat dacht je ook van al die bewerkte producten in de supermarkt die ons verleiden? Onder al deze omstandigheden komt een extra dosis aan ijzer in de vorm van ijzercomplex tabletten goed van pas. 

Behoefte aan ijzer

Verder is het zo dat de hoeveelheid ijzer die we nodig hebben, per persoon verschilt. Het hangt af van je persoonlijke omstandigheden. Hieronder hebben we opgesomd in welke situaties en wie van ons meer ijzer nodig heeft.

Personen onder ons die meer risico kunnen lopen op een ijzertekort en een aanvulling aan ijzer goed kunnen gebruiken:

  • Zwangere vrouwen en vrouwen in de vruchtbare leeftijd
  • Intensieve sporters
  • Vegetariërs
  • Jonge kinderen

Wanneer aanbevolen?

Onder welke omstandigheden is het slikken van ijzercapsules aanbevolen:

  • Wanneer je zwanger bent.
  • Tijdens de menstruatie. Dat verklaart ook waarom vrouwen over het algemeen meer ijzer nodig hebben dan mannen.
  • In de winter wanneer we vaker vermoeid voelen. De koude korte dagen met grauw weer maken ons namelijk duf en we merken dat maar al te goed aan ons energieniveau. 

Symptonen van ijzertekort

Wil je weten of je ijzertekort hebt en dus een extra aanvulling van ijzer goed kan gebruiken? Er zijn enkele symptomen waaraan je kunt herkennen dat je ijzervoorraad aan de lage kant is. Zoals eerder genoemd, merk je in de meeste gevallen dat je snel vermoeid raakt. Ook zie je vaak dat je huid bleek kleurt. Je herkent ijzertekort, ook wel bloedarmoede genoemd, tevens aan het feit dat je sneller buiten adem komt. Daarnaast kun je ook rusteloze benen van krijgen. Je hebt dan het gevoel dat je benen elke seconde drang hebben om te bewegen. Duizeligheid en hoofpijn kunnen ook tot de klachten behoren. 

Tips voor optimale ijzeropname

Of je nou ijzer opneemt uit voeding of juist extra tabletten slikt om aan de extra portie ijzer te komen, er zijn een aantal gouden tips om de ijzeropname te bevorderen. Die willen we natuurlijk niet van jullie weerhouden.

De eerste gouden regel is om vitamine-C rijke producten toe te voegen aan je voeding. Dit omdat vitamine-C de opname van ijzer versterkt. Probeer om bijvoorbeeld kiwi, aardappel, paprika en broccoli toe te voegen aan je maaltijden. Een scheutje citroensap door je water heen, kan ook helpen. Het fijne van onze Patser ijzertabletten is dat deze ook vitamine C bevat, zodat de ijzeropname nog meer wordt bevorderd. 

In tegenstelling tot vitamine C is het inname van de voedingsstof calcium in combinatie met ijzer af te raden. Dit omdat het de opname van ijzer verhinderd en afremt. Het is dus niet aan te raden om producten zoals melk en kaas te combineren met ijzerrijk eten. Daarnaast is het zo dat de stof polyfenol, die bijvoorbeeld in koffie en thee zit, niet hand in hand gaat met ijzer.

Extra tips bij het nemen van IJzertabletten

Ga je voor ijzertabletten die je een boost in ijzervoorraad geven dan hebben we nog een aantal additionele tips voor jou. Veel voedingsproducten remmen de opname van ijzer in het lichaam af, zoals calciumrijke producten wat hierboven is beschreven. Daarom is het aan te raden om de ijzertabletten op een lege maag in te nemen. Praktisch betekent dit dat je minstens een half uur vóór de maaltijd of minstens één uur na de maaltijd moet inslikken. Op die manier wordt optimale opname gestimuleerd. Er is kans dat je maagklachten hiervan krijgt. Als dit het geval is, dan kun je de tabletten wel met een klein beetje eten innemen. 

Volg je Patser.life al op social media? Het lijkt ons leuk om je ook daar te zien!
Deze artikelen vind je vast ook leuk
Aanbevolen producten